Zorunlu Deprem Sigortası genel anlamıyla, belediye sınırları içinde kalan meskenler için geliştirilmiş bir sigorta sistemidir.
6305 sayılı Afet Sigortaları kanunu gereğince, aşağıda tanımlanmış binalar güvence altına alınır:
Zorunlu Deprem Sigortası ayrıca yukarıdaki koşullara uyan;
Zorunlu Deprem Sigortası bir vergi türü değildir. Depremin yol açtığı zararın karşılanmasını sağlayan bir sigorta ürünüdür.
Zorunlu Deprem Sigortası'nın süresi bir yıldır. Sigorta sözleşmesinin her yıl poliçe süresi sona ermeden yenilenmesi gereklidir.
Köy yerleşim alanlarında bulunan binalar, belediye denetiminin bulunmaması sebebiyle kapsam dışı bırakılmıştır.
İnşaatı henüz bitmemiş konutlar kapsam dışı kalması sebebiyle Zorunlu Deprem Sigortası’na tabi değildir, yaptırılmasına gerek bulunmamaktadır
Zorunlu Deprem Sigortası Genel Şartları A-2 Sigorta Kapsamı Dışında Kalan Binalar maddesi gereği;Tamamı ticarî veya sınaî amaçla kullanılan binalar, Zorunlu Deprem Sigortası kapsamı dışındadır. Ancak, mesken olarak inşa edilmiş binaların (apartmanların) içinde yer alan ve ticarethane, dükkân, büro ve benzeri amaçlarla kullanılan bağımsız bölümler için Zorunlu Deprem Sigortası yaptırılması gereklid
DASK, Zorunlu Deprem Sigortası ile depremin ve deprem sonucu meydana gelen yangın, infilak, tsunami ve yer kaymasının doğrudan neden olacağı maddi zararları, poliçede belirtilmiş limitler dahilinde karşılar.
Aşağıda belirtilen bina bölümleri, bir arada ya da ayrı olarak teminat kapsamındadır:
Temeller /Ana duvarlar / Bağımsız bölümleri ayıran ortak duvarlar /Bahçe duvarları / İstinat duvarları / Tavan ve tabanlar / Merdivenler / Asansörler / Sahanlıklar / Koridorlar Çatılar / Bacalar /Yapının yukarıdakilerle benzer nitelikteki tamamlayıcı bölümleri
Temeller, ana duvarlar, bağımsız bölümleri ayıran ortak duvarlar, bahçe duvarları, istinat duvarları, tavan ve tabanlar, merdivenler, asansörler, sahanlıklar, koridorlar, çatılar, bacalar ve yapının benzer nitelikteki tamamlayıcı kısımlarında deprem sebebiyle meydana gelen hasarlar teminat kapsamdadır.
Hayır. Ev eşyaları için sigorta şirketlerinden isteğe bağlı konut sigorta poliçesi alınması mümkündür.
Kaçak binalar sigorta kapsamı dışındadır.
Tapu kaydında "arsa" veya "tarla" vasfı ile kayıtlı bulunan, mesken olarak inşa edilmiş binaların “bağımsız mülkiyet”e konu olup olmadığı veya kat irtifakının tesis edilip edilmediği göz önünde bulundurulmaz; 6305 Sayılı Afet Sigortaları Kanun kapsamı gereği, Zorunlu Deprem Sigortası'na tâbi tutulur. Bağımsız tapusu olmayan meskenlerin sigortası, sigorta ettirenin beyanı esas alınarak, arsa tapusuna ait bilgilerle yapılabilir.
Tapuda bu şekilde kayıtlı bulunan taşınmazın "arsa tapusu", taşınmazın özel mülkiyete tâbi olduğunu göstermekle birlikte binanın varlığını gösterir. Bu durumda sigortanın, arsa tapusuna ilişkin bilgilerin yanı sıra sigorta ettirenin beyanı esas alınarak yapılması gereklidir.
Tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tâbi taşınmazlar üzerinde mesken olarak inşa edilmiş binalar, bu binaların içinde yer alan ve ticarethane, büro ve benzeri amaçlarla kullanılan bağımsız bölümler, ZDS kapsamına girer.
Bahsi geçen yer konut amaçlı ise, yani mesken olarak yapılmış ancak odunluk veya kömürlük amaçlı kullanılıyorsa ZDS yaptırılması gereklidir. Bu durumda söz konusu yerin ayrı tapusu da bulunmalıdır. Eğer apartmanın genel odunluk veya kömürlüğü ise bu gibi yerler için poliçe yaptırmak gerekli değildir. Apartmanın müşterek yerleri sigorta bedelinin içinde "zımni" olarak tanımlanır.
Tapuda niteliği “pansiyon” olarak belirtilen ilgili yerin tamamı mevcut durumda pansiyon olarak kullanılıyorsa, kullanım şekli “ticarethane” olarak nitelendirileceğinden Zorunlu Deprem Sigortası kapsamı dışında kalır. Eğer tapuda niteliği “pansiyon” olarak belirtilmiş fakat kullanım şekli “mesken” ise tapuda cins tashihi yapılarak, Zorunlu Deprem Sigortası yaptırılması gereklidir.
Kooperatiften tapu bilgileri alınarak Zorunlu Deprem Sigortası yaptırılabilir.
Bina ve hisse sahipliğinin tespitini gösteren belgenin sağlanması halinde Zorunlu Deprem Sigortası yaptırılabilir.
6305 sayılı Afet Sigortaları Kanunu gereğince tapu işlemleri, elektrik ve su aboneliği işlemleri için Zorunlu Deprem Sigortası şartı aranır.
“Diğer Yapılar” kategorisinde değerlendirilen ahşap, kerpiç ve benzeri evlere Zorunlu Deprem Sigortası düzenlenebilir.
Zorunlu Deprem Sigortası teminatı T.C. sınırları içinde geçerlidir. Bu yüzden KKTC'deki binalar için düzenlenemez
Söz konusu derneklere ait taşınmazlar 6305 Sayılı Afet Sigortaları Kanunu kapsamında Zorunlu Deprem Sigortası’na tâbidir.
Zorunlu Deprem Sigortasi genel anlamiyla, belediye sinirlari içinde kalan meskenler için depremin meydana getirdigi maddi zararlari karsilamaya yönelik gelistirilmis bir sigorta sistemidir.
Zorunlu Deprem Sigortası uygulamasında iki tür yapı tarzı bulunur.
Betonarme: Çelik veya betonarme taşıyıcı karkas bulunan yapılardır.
Diğer: Yukarıdaki gruba girmeyen yapılardır.
Belediye mücavir alanlarında kalan ve belediyelerden hizmet alan meskenler için poliçe düzenlenmesi mümkündür.
Yapı Kullanma Belgesi (iskan belgesi / iskan müsaadesi), İnşaat Ruhsatı’nı da kapsar. Şartların oluşması açısından İnşaat Ruhsatı’ndan daha kapsamlıdır. Yapı Kullanma Belgesi her bağımsız bölüm için ayrı olarak ya da yapının tamamı için verilebilir.
Bu yerler için Zorunlu Deprem Sigortası yapılır. Tapuda dairenin eklentisi olarak belirtilmişse, metrekareler birleştirilerek poliçe düzenlenir. Eğer bu yerler için farklı tapular bulunuyorsa, poliçeler ayrı olarak düzenlenmelidir.
DASK adına ve hesabına Zorunlu Deprem Sigortası düzenleme yetkisi, DASK ile sigorta şirketi arasında imzalanan bir sözleşme ile tanımlıdır. Güncel Yetkili Sigorta Şirketleri listesine www.dask.gov.tr adresinden ulaşabilirsiniz.
Zorunlu Deprem Sigortası yaptırmanız için gerekli bilgi ve belgeler şunlardır:
Sigortalının:
Sigortalanacak Binanın:
Meskenin (Dairenin):
Yanlış beyandan doğabilecek maddi kayıplar sigortalının sorumluluğundadır.
Zorunlu Deprem Sigortası, kiracı tarafından kendi adına yaptırılamaz. Kiracı, Zorunlu Deprem Sigortasını "Sigorta Ettiren" sıfatıyla, ev sahibi adına yaptırabilir. Her durumda tazminat, tapuda “Hak Sahibi” olarak belirtilen kişiye ödenir.
Sigortalı, yaşadığı ilden başka bir ilde bulunan konutu için Zorunlu Deprem Sigortası yaptırabilir.
Birden fazla bağımsız bölüm için tek bir poliçe düzenlenemez. Her bir bağımsız bölüm için ayrı poliçe düzenlenmelidir.
Diğer konut sahiplerinin poliçe yaptırmamış olması, yaptıranın tazminat ödemesi için engel teşkil etmez. Hasar, poliçe limiti kapsamında değerlendirilir.
Zorunlu Deprem Sigortası kapsamındaki bağımsız bölümler ve binalara isteğe bağlı konut sigorta poliçesi düzenlenebilmesi için, öncelikle Zorunlu Deprem Sigortası düzenlenmesi gerekir. Binanın değeri Zorunlu Deprem Sigortası ile verilen teminat tutarının üzerinde ise kalan kısım için, Zorunlu Deprem Sigortası'nın yapılmış olması kaydıyla, sigorta şirketleri tarafından konut sigorta poliçesi yapılabilir.
Poliçe vade bitiminden 30 gün sonrasına kadar yenileme işlemi, indirimli olarak yaptırılabilir.
Herhangi bir yetkili sigorta şirketi, acentesi ve ya banka şubesinden yenileme yaptırılabilir.
Toplam metrekare üzerinden tek bir poliçe düzenlenir.
Zorunlu Deprem Sigortası poliçesi binaya gelen zararları kapsar. Deprem sonucunda arsa değeri değişmeyeceğinden, Zorunlu Deprem Sigortası yapılırken bu pay dikkate alınmaz.
Poliçe yapılırken sigortalı beyanı esas alınır. Deprem olduğunda gerçek metrekare dikkate alınarak hasar hesaplaması yapılır.
Binanın Zorunlu Deprem Sigortası’na tâbi olabilmesi için tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tâbi taşınmazlar (arsa, arazi vb.) üzerinde “mesken” olarak inşa edilmiş olması koşulu aranır. Buna göre, Tapu Müdürlükleri tarafından düzenlenmiş, tapu kaydını içeren ve özel mülkiyete tâbi olan (başka bir deyişle hazine ve kamu arazisi üzerinde bulunmayan) binalar Zorunlu Deprem Sigortası kapsamındadır. Kat mülkiyetinin bulunmaması durumunda da poliçe yapılabilir.
Ağır Hasarlı Binalar:Bu binaların güvenlik gereği yıkılması gereklidir. Bu nedenle yeniden inşasına kadar sigortalanması mümkün değildir.
Orta Hasarlı Binalar: Sigortalandırma, binaların onarılması ve/veya güçlendirilmesi zorunluluğu taşır; bu işlemlerin yerine getirildiğinin belgelendirilip sunulması koşuluyla mümkündür.
Hafif Hasarlı - Hasarsız Binalar: Bu binaların sigortalanmasında, sigortalının beyanı esas alınır ve sigorta düzenlemesi buna göre yapılır.
ZDS vergi değildir; bir sigortadır. Poliçe yaptırarak konutu için teminat alan sigortalılar hasar durumunda poliçeleri doğrultusunda teminattan yararlanır.
Binanın Zorunlu Deprem Sigortası’na tâbi olabilmesi için tapuya kayıtlı ve özel mülkiyete tâbi taşınmazlar (arsa, arazi vb.) üzerinde “mesken” olarak inşa edilmiş olması koşulu aranır. Buna göre, Tapu Müdürlükleri tarafından düzenlenmiş, tapu kaydını içeren ve özel mülkiyete tâbi olan (başka bir deyişle hazine ve kamu arazisi üzerinde bulunmayan) binalar Zorunlu Deprem Sigortası kapsamındadır.
Henüz hak sahiplerine tapu dağıtımının yapılmadığı ve tapu senedinde "malik" olarak kooperatifin göründüğü durumlarda, Zorunlu Deprem Sigortası, kooperatif veya kendisine belirli bir bağımsız bölümün tahsisi yapılmış hak sahibi kooperatif üyesi adına yaptırılabilir.
Noterde yapılan sözleşmeler satış vaadi niteliğindedir ve taşınmazın mülkiyeti devredilemediği için Satış Vaadi Sözleşmesi’ndeki “Alıcı” konumundaki kişinin kendi adına Zorunlu Deprem Sigortası yaptırmasına gerek bulunmamaktadır.
Konutun tümü için ve yıllık olarak tek bir Zorunlu Deprem Sigortası poliçesi düzenlenir. Buna göre , "Devre Mülkler"de Zorunlu Deprem Sigortası poliçesinin, yönetici veya yetkilendirilen bir kişi tarafından yaptırılması ve priminin ortak malikler arasında paylaştırılması gereklidir.
Eski poliçe bilgileri DASK sistemlerinde saklı tutulduğundan, vatandaşların poliçeleri saklama zorunluluğu bulunmaz.
Çatısı dışındaki kısımları betonarme olduğu için bu binanın yapı tarzı “çelik betonarme” olarak kabul edilir.
Tapuda yer alan “kargir” ve “tam kargir” ifadelerinin Zorunlu Deprem Sigorta poliçesinde “çelik-betonarme ” yapı tarzı üzerinden değerlendirilmesi uygundur.
Poliçenin geçerli olup olmadığının kontrolü www.dask.gov.tr internet sayfamızdan yapılabilmektedir.
DASK Çağrı Merkezi (ALO DASK 125) aranarak poliçe kontrolü yapılabilir.
Poliçeyi düzenleyen Banka/acente veya sigorta şirketi ile irtibata geçilmesi gereklidir.
Poliçenin, süresi bitmeden önceki 60 gün içerisinde, poliçeyi düzenleyen acenteye başvurularak yenilenmesi mümkündür.
Vade bitişinden itibaren 30 gün içinde yenilenen poliçelere %20 oranında indirim uygulanır.
İmar Kanununun 30. Maddesine göre, yapı tamamlandıktan sonra Belediye veya Valiliklerce ana yapının bütün bağımsız bölümleri için verilen ve bağımsız bölümlerin amacına uygun kullanıldığını ve projesine uygun inşa edildiğini gösteren belgedir. Bu belge bir apartmanın bağımsız bölümlerinin bir kısmı için verilmişse, “cins değişikliği" yapılamaz ve kat mülkiyetine geçilemez.
DASK, her yıl yapı maliyetlerindeki artışa paralel olarak belirlenen azami bir tutara kadar teminat sunar. Azami Teminat Tutarı’nın tespitinde mevcut yapı stokunun büyük bir kısmını oluşturan binaların yeniden inşa bedeli (arsa değeri hariç) dikkate alınır. Sigorta yaptıranların teminat tutarları (sigorta bedeli), bu azami teminat tutarını geçmemek üzere, meskenlerinin büyüklüğüne ve yapı tarzına göre belirlenir. Eğer meskenin değeri DASK tarafından verilen teminat tutarını aşıyorsa, sigortalı, aşan kısım için sigorta şirketlerinden isteğe bağlı olarak konut sigortası yaptırabilir.
Her iki metrekarede de bedel ve prim değişmese de, poliçe düzenlenirken hasar durumunda problem yaşanmaması için doğru bilgi verilmesi gereklidir.
Sigorta bedeline, konutun arsa bedeli dahil değildir. Herhangi bir depremde konut tamamen yıkılsa dahi, "arsa" üzerinde sigortalının arsa payı baki kalacağından arsa değeri dikkate alınmaz. Sigorta tazminatının hesabında, rizikonun gerçekleştiği yer ve tarihte, binanın piyasa rayiçlerine göre bulunan yeni inşa bedeli esas alınır
Bedel, meskenin brüt yüzölçümünün, Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın belirlediği metrekare fiyatları ile çarpılmasıyla bulunur.
Bedel, binanın brüt yüzölçümünün, Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın belirlediği metrekare fiyatları ile çarpılmasıyla bulunur. Zorunlu Deprem Sigortası yapılan bir meskenin Sigorta Bedeli, hiçbir koşulda tarifede belirlenen Azami Teminat Tutarı’ndan çok olamaz. Alınan teminatın kredi bedelinden düşük olduğu durumlarda, isteğe bağlı konut sigorta poliçesi ile eksik kalan teminat tamamlanabilir.
Tapuda yazan metrekarenin, zaman içerisinde o dairenin inşasında değişikliğe uğrama ihtimali olduğundan ya da arsa tapularındaki metrekare dairenin kullanılan brüt yüzölçümünü yansıtmadığından, sigortalının beyanı esas alınmalıdı
Sigorta primleri, Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca yayımlanan Zorunlu Deprem Sigortası tarife ve talimatında belirtilen esaslara göre belirlenir. Aynı konut için farklı sigorta şirketlerinin farklı prim talep etmesi mümkün değildir.
Söz konusu bilgiler www.dask.gov.tr adresinden, Zorunlu Deprem Sigortası poliçesi düzenlemeye yetkili şirketler ve/veya bağlı acentelerden ve 125 numaralı ALO DASK Çağrı Merkezi’nden öğrenilebilir.
Zorunlu Deprem Sigortası poliçesinin her yıl yaptırılması gerekli olmakla birlikte mevcut düzenleme çerçevesinde, poliçenin geçmiş yıllarda yaptırılmamış olmasından dolayı her hangi bir ceza ödenmez.
Tazminat tutarının kesinleşmesi ve evrakın tamamlanmasını takiben, tazminat ödemeleri en geç 1 ay içerisinde yapılır.
DASK'ın olası bir deprem durumunda muhtemel yükümlülükleri ile ilgili olarak yeterli kaynağı bulunur. Bu kaynaklar temel olarak toplanan prim gelirlerin ve reasürans koruması, yani toplanan prim gelirinin yeniden sigortalanması sayesinde oluşur.
Deprem sonrasında poliçe ve hasara neden olan depremin bilgileri ile ALO DASK 125 aranmalıdır.
Sigorta bedelinin %2'sinin üzerinde olan tutar, tazminat ödemesi olarak sigortalıya ödenir.
Hasar olduğunda gerekli şartlar sağlanıyorsa ödeme yapılır. Bir poliçe bir hasar için geçerli değildir. Hasar ödemesi alındıktan sonra onarım yapıldığı takdirde bir sonraki hasarda, onarılan yerlerin eksper tarafından kontrolü sonucunda ödeme yapılabilir. Bu depremler aynı poliçe vadesinde olabileceği gibi birbirini takip eden poliçe vadelerinde de oluşmuş olabilir. Ancak bina herhangi bir depremde pert olmuş ve tazminat olarak sigorta bedelinin tamamı ödenmiş ise poliçe teminatı sona erer.
Deprem sonrası tsunami oluşmuş ise; Zorunlu Deprem Sigortası poliçesinin kapsamında değerlendirilir.
Konutun brüt yüzölçümü ya da yapı tarzının farklı olması durumunda Zorunlu Deprem Sigortası Genel Şartları C.2 maddesi kapsamında hasar tutarı alınan prim ve alınması gereken prim oranlanmasıyla yeniden hesaplanır.
Tapu ya da veraset ilamında görülen hak sahiplerinin hisseleri oranında tazminat ödemesi yapılır.
Sigortalının tazminat alma hakkı ortadan kalkmaz. Sigortalının kimlik ve adres bilgileri ile ALO DASK 125’ten ihbarda bulunulabilir.
Zorunlu Deprem Sigortası poliçesi kapsamında hem tam hasar, hem de kısmi hasarlar sigorta bedeline kadar ödenir.
Depremde sigortalı konutta hasar olmayıp sadece ortak alanda hasar olması durumunda, sigortalının taşınmazdaki hissesi oranında tazminat ödemesi yapılır.
Poliçe üzerinde ya da tapu belgesinde ipotek bulunması durumunda; ipotek koyan firma muvafakat ediyor ise tazminat ödemesi tapu ya da veraset ilamındaki hak sahibine yapılır. Firma muvafakat etmiyor ise ipoteği koyan firmaya tazminat ödemesi yapılır.
Poliçenin düzenlendiği yetkili acenteye başvurulması gereklidir. Poliçenin üzerindeki il-ilçe-belde-mahalle dışındaki bilgiler eksik veya yanlış yazıldığında, düzeltme yapılabilir.
Adres ve tapu bilgilerindeki değişiklikler için poliçenin yaptırıldığı acenteye başvurularak, zeyil yaptırılabilir.
Yeni yapılan poliçe iptal edilmelidir. Yürürlükte olan poliçeye menfaat değişikliği zeyili yapılarak binanın yeni sahibinin bilgileri yazılmalıdır.
Satıştan dolayı Zorunlu Deprem Sigortası iptal edilemez. Bu tür durumlarda sonradan tanzim edilen ikinci poliçe iptal edilip, meskeni satın alan kişi adına mevcut poliçe üzerinde “menfaat değişikliği zeyili” yapılması gereklidir.
Sigorta sözleşmesi süresi içinde konutun satışı vb. nedeniyle menfaat sahibinin değişmesi durumunda, yetkili acente ya da sigorta şirketine başvurularak bir “zeyilname” düzenlenmesi gereklidir. Benzer şekilde, poliçe bilgilerinde değişiklik yapılması ve yanlışlıkların düzeltilmesi de zeyilname ile mümkündür.
Zorunlu Deprem Sigortası zorunlu bir poliçe olup iptal edilemez. Sadece Genel Şartlar C2 "Sigorta Ettirenin Beyan Yükümlülüğü Ve İptaller" maddesi gereğince Mükerrerlik ve Riskin ortadan kalkması durumlarında iptal edilebilir.
Talep etmeniz halinde katılım esaslı Zorunlu Deprem Sigortası sahibi olabilirsiniz. Katılım sigortacılığında; sigortalıların katkı primleri yardımlaşma ve dayanışma sandığı ya da risk fonu olarak adlandırılan havuzda toplanır ve katılımcılardan (poliçe sahipleri) hasarla karşılaşanların zararları bu havuzdan tazmin edilir. Risk fonundaki varlıklar katılım finans ilkelerine uygun yatırım araçlarına yönlendirilir. Ayrıca katılım sigortacılığında, fıkıh alanında uzman üyelerden oluşan danışma komitesinden hizmet alınmaktadır. Konuyla ilgili daha detaylı bilgi almak için “dask.gov.tr” web sitemizi ziyaret edebilirsiniz.
DASK olarak katılım esaslı Zorunlu Deprem Sigortası hizmeti sunmaktayız. Neova Sigorta A.Ş. Bereket Sigorta A.Ş. Türkiye Katılım Sigorta A.Ş. ve HDI Katılım Sigorta A.Ş. aracılığı ile katılım esaslı Zorunlu Deprem Sigortası sahibi olabilirsiniz.
Şirket öz kaynağı ile sigortalılardan toplanan primlerin farklı havuzlarda faizsiz esaslı ürünlerde (katılım hesapları, sukuk, BIST katılım endeksine uygun pay senetleri, kıymetli metaller, döviz vb) değerlendirilmektedir.
Danışma kurulu üyelerimiz ile ilgili detaylı bilgiye dask.gov.tr web sitemizde bulunan Katılım Sigortacılığı web sayfamızdan ulaşabilirsiniz.